De N307 is een welkome aanvulling op onze infrastructuur. Deze ontsluiting ontlast ook de stad Hoorn, zodat verdere verstedelijking in het centrumgebied tot de mogelijkheden behoort. GroenLinks West-Friesland is van mening dat nu het langzaam- verkeer (de fiets) en het openbaar vervoer aan zet is.
Intensivering van de treinverbinding naar Hoorn-Amsterdam moet worden bepleit zodat de trein een goed alternatief voor de file vormt. Concreet streven we een verdubbeling van het spoor na vanaf Hoorn richting Hoogkarspel en mogelijk ook Bovenkarspel-Grootebroek. Enkelspoor geeft beperkingen in de dienstregeling wat leidt tot meer verkeersaanbod op de weg. Daarnaast streven we 'vertramming' van het spoor na. Zonder spoorboekje weet je dat elke 10 minuten een trein naar Amsterdam vertrekt, en vica versa.
In de file staan is niet goed voor het milieu en automobiliteit is een gegeven in onze dienstenmaatschappij. De spitsstrook doortrekken en openstellen op gezette tijden van Purmerend naar Hoorn-West is daarom toch wenselijk. Covid-19 heeft ons allemaal digitaler gemaakt. Hierdoor is het mogelijk om niet allemaal tegelijk de
snelweg op te gaan.
In het hart van onze steden, dorpen en kernen vormt verkeer soms een bedreiging voor de leefbaarheid. In het hart van zo’n locatie, waar veelal diverse doelgroepen samenkomen, past het om te kiezen voor de langzaam verkeersdeelnemer. Hier is wat GroenLinks betreft de auto te gast. En als zodanig moet ook de inrichting worden.